Recept

Utskrivning av receptbelagda läkemedel

Ofta får vi förfrågan om vi kan skriva ut ett recept till ett djur över telefon. Det är viktigt att veta att receptförskrivning av veterinärer är reglerade av lagar och att vi arbetar för en korrekt läkemedelsanvändning när det gäller antibiotikaresistens och smittskydd.

Vi på Årstakliniken följer Jordbruksverkets föreskrifter kring veterinärers rätt att föreskriva och tillhandahålla läkemedel. Dessa föreskrifter innebär att djuret måste undersökas av en veterinär innan receptbelagda läkemedel skrivs ut. Om du vill läsa hela författningen kan du göra det på Jordbruksverkets hemsida.

Enligt Jordbruksverkets föreskrifter finns det dock några undantag för djur som redan är patienter hos oss, men årliga besök krävs trots detta för receptförskrivning.

Undantag:
– P-piller till katt. P-piller kan leda till biverkningar i form av ökad benägenhet att utveckla juvertumörer. Vi kan enbart skriva ut licenspreparat för hemleverans med ett uttag/gång.
– Antiparasitära medel som ges via mun eller appliceras på huden ( många är dock numer receptfria på apoteket)
– Kroniska sjukdomstillstånd som tex ledsmärta och vissa hormonella sjukdomar.

Många behandlingar av kroniska tillstånd kräver regelbundna kontroller och besök hos veterinär, därför görs alltid en individuell bedömning om djurens först måste veterinärundersökas innan recept kan förskrivas.

Om ditt djur står på eller behöver ett läkemedel som innefattas av dessa undantag så är du välkommen att ringa oss för att få ett nytt recept utskrivet.  Tänk på att ringa i god tid innan ditt djurs medicin tar slut, då våra veterinärer inte alltid har tid att skriva ut receptet samma dag som du ringer till oss.

Vi använder oss av e-recept, vilket innebär att dina recept överförs digitalt till apoteket. Du kan sedan hämta ut din medicin på valfritt apotek. Om det är några tveksamheter kontaktar vi dig per telefon.
Telefonrecept kostar 250:- och faktureras via ApoEx eller Muntra.